NatuurWijs: spelend ontdekken en leren in de natuur: met hoofd hart handen en het hele lichaam!
Ga je mee op avontuur?!
Informatie via: zwanen@live.nl
Reacties van leerkrachten: Zomerbosdag, de kleuters hebben weer veel: geleerd, gespeeld, gepicknickt, gelachen, gerend, verzameld!
Sfeerfoto's van de geweldig leuke natuurdag voor groep 5/6! Het was weer een superdag! Mooi weer, leuke opdrachten en de natuur weer op een andere manier beleefd.
Reactie van kinderen in het veld: Met blote voeten door het gras rennen, wat vinden je tenen daar van? De kinderen roepen in koor: héérlijk! Een ander kind roept aan het einde: Dit is zó leuk, ik wil hier blijven.
Reactie bij het samen een dier uitbeelden en de anderen mogen raden: Een kind zit op de rug van een ander; samen beelden ze een roofvogel uit. De anderen raden .... Hij spreidt wijde vleugels en als raden moeilijk lijkt mag er geluid bij gemaakt worden; "Doe jij dat?" ... "Néé, JIJ bent de kop!!" (complete inleving).
de eerste keer dat we hier bij het hek staan staat de plas vol regenwater - de tweede keer staat de plas bijna droog: waar baden ze nu??
een zoelkuil van everzwijn en edelhert, de plat gerolde rand en de hoefafdrukken in de modder herkennen - in de buurt vinden we ook nog
veegbomen van droogwrijven van everzwijnen + edelhertgewei schoon vegen. Zo leren de kinderen hoe belangrijk een plasje regenwater
of een boom kan zijn. En als we onderweg dan ook nog 4 echte wilde zwijnen met jongen zien (wel 8 kleintjes!) is het enthousiasme alom!
======================================================================================================
WINTERBOS GROEP 1 EN 2
voedsel zoeken voor de eekhoorn - luisteren met dierenoren: specht - "mijn paddestoel rookt!" (stuifzwam) - vos en konijn tikspel
=======================================================================================================
WINTERBOS GROEP 5 EN 6
bomen leren herkennen en paspoort maken leeftijd van de boom: lichte+donkere ring=1jr. vinden en raden van tegenstellingen: hard en zacht
=======================================================================================================
WINTER OP DE STUWWAL GROEP 8 THEMA STENEN EN MINERALEN
bronwater gefilterd door zand en grind kunst maken van grind: wat vid je aan kleuren? steen cado: ïk vind je keigaaf, omdat ......"
=======================================================================================================
LENTEBOS GROEP 1 EN 2
van beukennootje tot beukenboompje ..... kleine beestjes zoeken: ik heb een een kikker! zwijnen steken het pad over, 8 jonkies volgen!
=======================================================================================================
LENTEBOS GROEP 5 EN 6
op je eigen plekje lentevogels luisteren levende voedselketen-vlaggenroof informatie in een mooi natuurverhaal
in teams uitbeelden van bosdieren:onderdelen en beweging; en dan van elkaar raden welk dier het is natuur: ehbo + eten voor de mens
========================================================================================================
VOORJAAR ROND DE BISONBAAI THUISSCHOOL
(eetbare) planten, waterbeestjes, wilde galloways, konikpaarden en een eitje van (...) dat gepredeerd is door vos.
========================================================================================================
ZOMER LANGS DE WAAL GROEP 7 EN 8
dam bouwen voor in + uit stromend water welke materialen vind je strand juttend langs de rivier stenen zoeken en determineren
========================================================================================================
ZOMER LANGS DE WAAL EN IN HET SPIEGELBOS GROEP 5 EN 6
welke planten zijn hier eetbaar insecten vangen schepen, naam en vooral: de lading kijken
=========================================================================================================
ZOMER HOF TE DIEREN GROEP 7 EN 8
kleinere groepjes maken van de 40 kids waterbeestjes vangen kreeft: mogen we die bakken? extra vriendje bij het opdr. maken
==============================================================================================================