Soms is een aantal onderwerpen handig om op ideetjes te komen. Bij deze op alfabetische volgorde:

* amfibieen (kikkers padden salamanders)

* biomimicri (uitvindingen die mensen doen a.d.h.v. vindingrijkheid van de natuur)

* bomen (herkennen schors rubben, bladvormen nerven randen, paspoort van de boom maken, bloei zaden vruchten, wordt onderdeel: bouw met je groep 'n levende boom)

* council of beings tocht (werkvormen die je een stem aan natuur-wezens doet geven, masker maken, actie kiezen, voor verdieping natuurverbinding)

* earth education tocht (werkvormen die je anders leren waarnemen en doen verwonderen, voor verdieping natuurverbinding)

* ecologie en je eigen voetafdruk bewust worden

* ecologische verbindingszones

* eekhoorn speurtocht

* eetbare natuur (wildplukken, soep, thee, kruidenboter, sla)

* egel speurtocht

* elementen: interactie tussen aarde water vuur en lucht, in de natuur om je heen en in je lichaam

* flora (onderdelen, bestuiving / voortplanting, kleuren en vormen en texturen, aanvallen of verdedigen, bladcellen als chemische fabriek en communicatie)

* grote grazers observeren en ervaren (gedrag van wilde paarden leren lezen en het verschil met het karakter van runderen ontdekken)

* heksen tocht (eetbare en medicinale planten, soep, toverstaf, kleur toveren in zwart wit plaat, e.d.)

* indianen tocht (pijl en boog maken en leren schieten, ms hakken van vuursteen, sporen herkennen en lezen, tipi-hut bouwen, blote voeten pad, e.d.)

* insecten safari (vinden vangen herkennen, rovers en jagers, jachttechnieken en overlevingstactieken van prooidieren)

* kabouters zoeken en opdrachtjes doen, hotelletje bouwen e.d.

* klimaat, wat is dat?

* kompas tocht, leren waar de zon op komt en ondergaat, waar ben jij?

* levende rivieren (uiterwaarden, aanspoelsels / strandjutten, flora en fauna, ecologie van de rivier, e.d.)

* muziek (instrumenten van natuurmateriaal: ritselende bladeren, ritme met takken op dode boomstam, keitjes ketsen, e.d.) en een 'opname' maken (op kaartj met symbooltjes weergeven wat je hoort en waar)

*  piraten tocht (touwtrekken, met verrekijker boten + lading + herkomst kijken, strandjutten, piratennest bouwen)

* reptielen in Nederland (het uiterlijk, gedrag en leven van slangen en hagedissen leren kennen)

* ruimtevaarders tocht (fantasie gebruiken: landingsplatform bouwen, meubels of speeltoestellen ontwerpen voor de ruimtevaarders die zo groot zijn als je hand, gevaren ....)

* speuren naar sporen (pootafdrukken, haren, veren, holen, nesten, geuren, wissels, etc.)

* spirit of nature (het verborgen universum ontdekken met eenvoudige werkvormen uit het Huichol sjamanisme)

* stenen (leeftijd, herkomst, ontstaan, ijstijdverhaal, erosie van berg tot zand)

* sterren kijken en een sterrenkaart maken om ze te herkennen op de dag, tijd en plek waar jij bent

* stilte tocht (met aandacht voor het effect van natuur-eigen + natuur-vreemde geluiden op mens & natuur)

* uilen (muizen, braakballen pluizen)

* waterbeestjes (vangen herkennen observeren waterkwaliteit wateroppervlaktespanning)

* wolken kijken (op je rug in het gras: fantaseer bij vormen op welk dier de wolk lijkt, herken de soort wolk en voorspel het weer)

* wolven (in Nederland; diverse werkvormen om het leven van de wolf te leren kennen)

* zonnewijzer maken (klok kijken, tijd ontlenen aan de stand van de zon, licht en schaduw)